Saana kirjoitti blogissaan fokalisaatiosta ja näkökulmasta. Minä olen mieltynyt minä-muotoiseen kerrontaan. Sen avulla minun on helpompi heittäytyä ajatuksiin ja aistimuksiin mukaan.Kokoelmassa vain kahdessa novellissa on tarina kerrottu kolmannessa persoonassa.


Nyt seuraa seuraava spoilaava ajatelma novellista.


*

Koska he olivat liian pyhiä lähti liikkeelle ajatuksesta, että mitäpä jos jokin kaunis päivä kaikki naiset katoaisivat maapallolta. Ihan kaikki. Jäljelle jäisivät vain ne, joiden kromosomit tekevät heistä enemmän miehiä kuin naisia. Maailma on sen jälkeen miesten hallussa. Novelli käynnistyy 70 vuotta naisten katoamisen jälkeen, aikana, jolloin miehet ovat jo keksineet, kuinka naisia saadaan keinokohtujen avulla synnytetyksi. On selvää, että naisen asema on kaikkea muuta kuin vapaa tässä yhteiskunnassa.

Tarina on muutaman kumarruksen velkaa Margaret Atwoodin Orjattaresi-teokselle. Siinä missä Orjattaresi kuvasi alistettua naista, KHOLP kuvaa naista joka mieluummin uhraa naiseutensa kuin jää asemansa vangiksi. Näin jälkikäteen ajateltuna tarina heijastelee osaltaan sitä, mitä monille naisille bisneselämässä parhaillaan tapahtuu. Nainen ryhtyy tietoisesti kovemmaksi kuin miehet, on valmis uhraamaan oman naisellisuutensakin, jotta pärjäisi miesten maailmassa.

Novellissa oli alun perin enemmänkin irroittelua miesten onnellisesti yhteiskunnasta (koska ilman naisia miehillä oli tässä jutussa todella onnellinen elämä ja mukava yhteiskuntajärjestys!), mutta infodumppaus on infodumppausta, ja ateljeekriitikoiden kommentit kuultuani tein tarpeellisia leikkauksia. Paikoin tekstissä on vieläkin selittäviä osuuksia, mutta joistakin asioista teki mieli herkutella. Kuten siitä, että miehet kärsivät naisettomuudesta ja perustavat naisia palvovia uskonlahkoja...


Kukaan ei tullut minun viereeni. Ei koskaan. Ja siksi minä vihasin veljeäni yli kaiken. Hän vei kaiken sen rakkauden, joka oli tarkoitettu minulle. Kun se toistui viikosta toiseen, vuodesta vuoteen, tiesin mikä oli vikana. Olin kummajainen, joka ei kelvannut isilleen, tyhjä rukkanen, tarpeeton. En ollut edes ihminen.