Maanantaina tapasin mainostoimittajaa Raimoa ja tsekkasimme kaikki kirjaan tulevat tekstit läpi. Olin toimittanut vain lyhyet tiedot itsestäni ja kaivanut esiin novelleista tehtyjä arvosteluja. Lopputuloksena tuli sitten huolella tuumittu esittely, tekstinäyte, pari kehuvaa arvostelua ja takakansiteksti. Käytännössä takana on hyvin samanlainen sisällön esittely kuin Kirjasanomissa (se on mm. kirjakauppiaille ja kirjastoihin menevä tiedotuslehti... tai oikeastaan kirja), mutta tekstiä on editoitu vähemmän spoilaavaksi.

Helpotus tässä on se, ettei tarvitse miettiä, millä sanoilla mainostaisi itseään, vaan joku toinen keksii ne oivaltavat lausunnot.

Tänään sain sitten nähtäväkseni samat lievetekstit kirjan taittoon upotettuna. Ensimmäiset oikeat kuoret minulle. Nuortenkirjoihin kun harvoin tehdään liepeitä, sen sijaan kansi painetaan vain kartongille ja tekijäesittelyitä ei luonnollisesti teokseen mahdu.

Kansikuva tuli ohessa: näin ja kommentoin sitä jo keväällä, mutta nyt se on lopullisessa muodossaan. Kannen on tehnyt Sami Saramäki, ja olen hemmetin tyytyväinen että sain juuri hänet huolehtimaan kirjani ulkoasusta. Olen kannesta suorastaan soikiona, koska se häilyy minun makuuni juuri sopivasti spefin ja mainstreamin välillä, on graafinen, salaperäinen,  ja arvelen, että erottuu myös muiden kirjojen joukosta. Niin ja se on virkattu kokoon oikeanvärisistä langoista...

Huomenna tapaan kustannustoimittajaani Ullaa ja katsomme oikovedoskorjaukset yhdessä läpi. Sen jälkeen onkin edessä kirjan ilmestyminen ja julkistaminen elokuussa.

valkeita.jpg